Daimler odczuł skutki wojny handlowej

Niemiecki producent aut segmentu premium osiągnął w 2018 r. gorsze wyniki finansowe z powodu wojny handlowej USA-Chiny i większych kosztów nowych technologii, mimo rekordowej sprzedaży, zapowiedział zmniejszenie dywidendy i rozszerzenie współpracy z chińską Geely

Publikacja: 06.02.2019 17:46

Daimler odczuł skutki wojny handlowej

Foto: Bloomberg

Daimler podał o zmniejszeniu w 2018 r. zysku netto do 7,6 mld euro z 10,6 mld rok wcześniej, ale wtedy zyskał jednorazowo miliard na reformie podatkowej w Stanach. Zysk operacyjny EBIT też zmalał do 11,1 mld z 14,3 mld, a zysk na akcję do 6,78 euro z 9,61 euro. Grupa ze Stuttgartu zwiększyła obroty o 2 proc. do 167,4 mld euro. i sprzedaż pojazdów o 2,4 proc. do 3,4 mln sztuk zachowując prymat na świecie trzeci kolejny rok.

Szczególnie niekorzystny był IV kwartał, bo rentowność operacyjny działu Mercedes-Benz Cars zmalała do 7,3 z 9,5 proc. rok wcześniej powodując spadek zysku operacyjnego o 22 proc. do 2,67 mld euro, podczas gdy analitycy zakradali 2,92 mld. W kwartale sprzedaż aut wzrosła o 4 proc., ale wyższe cła w Chinach na samochody ze Stanów i problemy z dostawą diesli zaciążyły na popycie i na cenach.

Daimler ogłosił w związku z tym zmniejszenie dywidendy z 3,65 do 3,25 euro.

- Ta firma musi pilnie podjąć działania zwiększające efektywność, bo na razie rentowność działów samochodów osobowych i ciężarowych Mercedesa zostaje w tyle za konkurentami - powiedział agencji Reutera Arndt Ellinghorst z Evercore ISI.

Daimler podał, że już pracuje nad kontr posunięciami mającymi zwiększyć zysk, ale nie ujawnił szczegółów ewentualnych cięć kosztów, bo nadal pracuje nad tym. W 2019 r. zakłada marże Mercedes-Benz Cars na poziomie 6-8 proc., a Mercedes Vans - 5,7 proc.

"Z takimi marżami obu działów jesteśmy poniżej zakładanych marży długoterminowych. Nie możemy być z tego zadowoleni. Naszym celem jest powrót do widełek 8-10 proc. do 2021 roku " - oświadczył prezes Dieter Zetsche.

Zetsche poinformował, że Daimler rozmawia z chińska Geely o zwiększeniu współpracy, gdy Berlin rozważa działania mające chronić niemieckie firmy o strategicznym znaczeniu przed przejmowaniem nad nimi kontroli przez kapitał zagraniczny. W październiku Niemcy ogłosili o zawiązaniu z Geely spółki j.v. świadczącej usługi transportowe autami z kierowcami. - Prowadzimy z nimi rozmowy na inne tematy o szerszym zasięgu - powiedział Zetsche nie ujawniając szczegółów.

Daimler podał o zmniejszeniu w 2018 r. zysku netto do 7,6 mld euro z 10,6 mld rok wcześniej, ale wtedy zyskał jednorazowo miliard na reformie podatkowej w Stanach. Zysk operacyjny EBIT też zmalał do 11,1 mld z 14,3 mld, a zysk na akcję do 6,78 euro z 9,61 euro. Grupa ze Stuttgartu zwiększyła obroty o 2 proc. do 167,4 mld euro. i sprzedaż pojazdów o 2,4 proc. do 3,4 mln sztuk zachowując prymat na świecie trzeci kolejny rok.

Szczególnie niekorzystny był IV kwartał, bo rentowność operacyjny działu Mercedes-Benz Cars zmalała do 7,3 z 9,5 proc. rok wcześniej powodując spadek zysku operacyjnego o 22 proc. do 2,67 mld euro, podczas gdy analitycy zakradali 2,92 mld. W kwartale sprzedaż aut wzrosła o 4 proc., ale wyższe cła w Chinach na samochody ze Stanów i problemy z dostawą diesli zaciążyły na popycie i na cenach.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił